Pages

onsdag 28. oktober 2015

Malaysia Day 2 - The one with the towers

Dag nummer 2 i Kuala Lumpur startet med at vi spiste frokost på taket av hostelet. Med utsikt over Chinatown spiste vi custard apple og mango. Førstnevnte frukt hadde jeg verken sett eller smakt før jeg kom til India. Den er veldig god, men har så mange frø at det er et stort prosjekt å komme seg gjennom den. Sistnevnte frukt var vi veldig glade for å få tak i her, for mangosesongen er over i India.
På vei ut av hostelet vårt fant vi en matbod som solgte frukt og peanøttpannekaker. Så med frokost nummer 2 i den ene hånda og google maps i den andre gikk vi avgårde for å finne Bukit Nanas som er en tropisk jungel som ligger midt i byen. Direkte oversatt betyr Bukit Nanas "Pineapple Hill". Fun fact: Ananas kalles for ananas på nesten alle språk jeg har møtt på. Alt fra balinesisk og hindi til tysk og finsk kaller det for ananas. Ser ut til at det bare er engelsk som ikke liker den bokstavkombinasjonen.
Etter å ha blitt spist opp av mygg i jungelen søkte vi ly fra innsektene i Kuala Lumpur Tower som ligger på en liten høyde i Bukit Nanas. Det ligger for tiden tåke/smog over Kuala Lumpur som gjorde at utsikten fra 335 meter over bakken ikke ble så spektakulær som den kunne ha vært. Det var likevel en fantastisk utsikt hvor vi blant annet kunne se the Petronas-Towers som er verdens høyeste tvillingtårn.
Da vi betalte for å komme opp i tårnet fikk vi med oss en vannflaske på kjøpet som hadde samme form som Kuala Lumpur Tower. Braydon sin datt i bakken og trillet under gjerdet, men noen andre turisters selfie-stang kom oss til unnsetning slik at vi fikk tak i den igjen.

Etter en liten matbit på Dunkin' Donuts gikk vi bortover mot the Petronas Towers. Disse tvillingtårnene var det eneste jeg hadde hørt om fra Kuala Lumpur før vi bestemte oss for å dra dit, så det var et must å få med seg de! De er 451 meter høye, så det var rene nakketreningen å se opp på dem. The Petronas Towers brukes for det meste til kontorer, men i bunnen er det også et stort og fancy kjøpesenter. Byens filharmoni holder også til der.
Hania har en venn fra Kuala Lumpur på universitetet sitt i USA, og vi var så heldige at vi fikk spise middag med noen venner av han. De er amerikanere, men har bodd i Malaysia i mange år, så de fortalte oss mye spennende om landet.
 Da vi var ferdig med middagen hadde det blitt mørkt ute og vi fikk se tvillingtårnene og Kuala Lumpur Tower lyse opp på nattehimmelen.
Våre siste timer i Kuala Lumpur ble tilbragt på flyplassen. Vårt neste fly gikk tidlig fredag morgen, så vi gjorde like så greit flyplassgulvet om til vår seng for natten.